‘Wat als straks een derde van de foodretail online gaat?’

De deelnemers aan het FSIN Brunchcongres 2019 luisterden met gespitste oren naar de bijdrage van Jack Peters, business development director bij de Chinese e-commercereus Alibaba. Hema, Alibaba’s futuristische Chinese supermarkt, loopt volgens kenners jaren voor op de Nederlandse supers en zou volgens Peters ook hier wel eens navolging kunnen vinden. 

9 januari 2019 - Net als topscheidsrechter Collina hield Peters het publiek in de zaal voor om zich voor te bereiden. Maar uit de mond van Peters klonk dat toch een beetje verontrustender dan uit die van de oud-scheidsrechter. Alibaba is namelijk een van de grootste disruptors wereldwijd en roert zich sinds een jaar of drie ook in de foodindustrie. 

 

Astronomische getallen

Met een handvol astronomische getallen gaf Peters de toehoorders in de zaal een indruk van de ontzaglijke omvang die zijn werkgever inmiddels heeft bereikt. Het e-commercebedrijf, ooit begonnen als een Chinees B-to-B platform, is tegenwoordig een wereldwijd opererend B-to-B, B-to-C, C-to-C en C-to-B-platform met een eigen betaaldienst, Alipay. In 2017 vond er voor 768 miljard dollar aan transacties plaats op het platform. Peters, droogjes: ‘In 2020 zal dat 1 triljard dollar zijn.’

Voormalig Blokker-directeur Peters begon in de zomer van 2016 bij Alibaba Benelux. De Chinese internetreus wil vaste voet aan wal in Nederland en België en de enorme kennis van Peters van zowel food- als non-foodretail - eerder was hij topman bij Makro en Aldi - komt daarbij goed van pas. Alibaba wil via Nederland producten uit de Benelux verkopen op de Chinese markt. Nederlandse voedingsmiddelen zijn in trek bij Chinese consumenten. Peters riep zijn toehoorders in de zaal dan ook op om contact met hem op te nemen als ze naar China willen exporteren. Nog een magisch getal uit diens hoge hoed: dagelijks verscheept Alibaba 1.500 ton (!) goederen naar China en daar kon best nog wel een tonnetje bij.

 

Hema: bezorging binnen dertig minuten

De zaal luisterde met gespitste oren naar Peters’ uitleg over Hema, de futuristische Chinese supermarkt die volgens kenners jaren voorloopt op de Nederlandse supers. Zo kent het concept geen grenzen tussen on- en offline en gebeurt alles via de app. Bij Hema kun je bestellen via een app, afrekenen via gezichtsherkenning, laten bezorgen binnen dertig minuten of je gaat naar de winkel en laat je zelf uitgekozen verse vis klaar maken door een van de Hema-koks en uitserveren in het volledig gerobotiseerde restaurant met de toepasselijke naam Robot.he. 

Gaat dat hier ook gebeuren, dachten sommigen in de zaal een tikje bezorgd. Peters kon het antwoord niet met zekerheid geven. ‘Wordt dit de toekomst? Ik weet het niet. We testen het uit, werkt het niet, dan proberen we wat anders. Maar het zou mij niet verbazen als een paar van dit soort dingen onderdeel worden van ons dagelijks leven.’

 

Niet voorbereid op aardverschuiving

Volgens Peters doet de foodretail er verstandig aan om zich voor te bereiden op grote veranderingen. ‘Van de foodomzet in retail is nu 7% online. Wat gebeurt er als dat 30-35% wordt? Ben je dan nog blij met je winkels?’ Volgens hem is de Nederlandse foodretail niet op zo’n aardverschuiving voorbereid. ‘Zijn we er klaar voor? Nee, ik denk het niet.’

 

Voor leden

FSIN-leden kunnen de presentatie van FSIN-directeur Jan-Willem Grievink downloaden door in te loggen op het ledendeel van de site.

Nog geen lid van het FSIN? Lees meer over de voordelen van een bedrijfslidmaatschap van het FSIN en doe mee

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!