Dossier Koffie Out of Home

De Nederlandse koffiemarkt en de koffieconsumptie buitenshuis.

KOFFIE IN BEWEGING

Koffie is het basisproduct van de foodservicemarkt. Het is voor de meeste consumenten zelfs de eerste kennismaking met een bedrijfstype in Out of Home. Hotel, tankshop, restaurant, quickservicebedrijf, stationskiosk, de automatencorner op de werkplek: koffie wordt er volop geschonken en gedronken.

Koffie is bovendien een van de meest winstgevende producten buitenshuis. De ingrediëntenkostprijs van gewone zwarte koffie varieert van €0,03 tot €0,07; zelfs de suiker en de melk kosten al meer. Al hangt dit nauw samen met de zetmethode - ter vergelijking: koffie uit een capsule kost gemiddeld 29 eurocent.

In elk geval stijgen de verkoopprijzen van koffie. Waar de gemiddelde verkoopprijs van een kop koffie Out of Home nog maar enkele jaren geleden onder de €2 lag, zien we nu door premiumisering van zowel de beleving als het koffieproduct zelf een beweging richting €2,50 of zelfs €3.

Nederland is bij dit alles een uiterst interessante koffiemarkt. Wij drinken al zo’n 350 jaar koffie. Hoewel het volume licht afneemt, komt ons volk naar voren als de grootste koffiedrinkers wereldwijd. De Nederlandse koffiemarkt is sterk in ontwikkeling - een trend die we internationaal al langer zien. Bij koffie Out of Home valt de snelle groei van luxe stedelijke koffieconcepten op, vaak met geschoolde barista’s die hun vak tot kunst verheffen. Verder dijt het assortiment uit met allerlei koffiespecialiteiten. Ook de wijze waarop koffie wordt geconsumeerd, denk aan koffie on the go, is aan verandering onderhevig.

In dit dossier presenteert het FoodService Instituut Nederland cijfers, feiten en trends omtrent de koffiemarkt en -consumptie in Nederland waarbij de nadruk ligt op de koffieconsumptie buitenshuis.

Deze publicatie is downloadbaar voor leden (eerst inloggen rechtsboven), door te klikken op de foto linksboven.

Delen

In Dossier Koffie Out of Home

Belang koffie Out of Home groeit

22 november 2017
Belang koffie Out of Home groeit

De individualisering en premiumisering van koffie zetten nog steeds door en dit resulteerde de afgelopen jaren in een gestage stijging van de gemiddelde prijs per kopje koffie Out of Home. Koffie is daarmee naar schatting goed voor ruim een kwart van de foodserviceomzet, becijferde het FoodService Instituut Nederland na nieuw bronnenonderzoek en berekeningen in het onlangs verschenen dossier Koffie Out of Home.