De klassieke supermarkt krijgt het zwaar

De klassieke supermarkt krijgt het zwaar

Wie van u gelooft dat we in 2020 nog steeds massaal boodschappen doen zoals we dat nu gewend zijn? Wekelijks naar de supermarkt om onze karretjes vol te laden om zo onze thuisvoorraad op peil te brengen? Ik allang niet meer. Zeker: de supermarkt blijft. En we blijven ook boodschappen doen. Maar op een andere manier dan nu het geval is.

Ik zie drie belangrijke koopmotieven waarmee Nederlanders in hun foodbehoeften gaan voorzien.


Motief 1: Routine-aankopen

Eerst het routinematige aankopen van dagelijkse voedingsmiddelen. Nu nog goed voor meer dan de helft van de totale foodomzet. Maar… die manier van boodschappen doen, krimpt met minimaal 20%. Dat gaat vooral de supermarkt voelen. Bovendien zal online een (flink) deel van die markt overnemen.
 

Motief 2: Last-minute-foodshopping

Het tweede koopmotief omvat het ‘last-minute-foodshopping’. Op een gemakkelijke manier, voor de korte termijn, voorzien in je foodbehoefte. Een enorme groeimarkt. Daar voorzien vooral eet- en gemakswinkels in. Ze zijn toegankelijk, makkelijk bereikbaar, lang open en gericht op snelheid. Dit segment kent vele verschijningsvormen (ook met een horeca-achtergrond). De klassieke supermarkt is nauwelijks geschikt om dit spel mee te spelen. Online speelt hierin wel een rol. Vooral omdat je online je product kunt samenstellen, bestellen en afhalen. En soms laat je het bezorgen. Dit last-minute-foodshoppingsegment kennen we in Nederland nog nauwelijks, in de VS en in de UK is het goed ontwikkeld.

Motief 3: Verlangens

Het laatste segment koopmotieven betreft het kopen van producten rond verlangens. Producten en gerechten waarmee de consument zijn stijl van leven wil onderstrepen. Dat mag wat tijd kosten. Dat kan online, maar veel vaker zal hij zelf zijn producten of gerechten willen selecteren in sfeervolle versmarkten met verschillende vormen van luxe. Die manier van foodshoppen zal zeker gecombineerd worden met horeca en andere vormen van foodservice (proeverijen, kookscholen, zelf gerechten componeren enzovoort).


Deze laatste twee koopmotieven vormen de groeimarkten van de toekomst. Het is niet zeker dat klassieke supermarkten hier een grote rol in kunnen spelen. Overigens komen voor elk van de drie afzonderlijke koopmotieven nieuwe kapers op de kust; zij worden niet gehinderd door de wetmatigheden waarin supermarkten zichzelf hebben 'opgesloten'.
 

Er zijn twee redenen waarom dit proces snel kan gaan. Dit zijn a. nieuwe technologieën (smartphone) en b. vooral jongere consumenten denken niet in termen van kanalen. Zij zetten hun eigen behoefte centraal en kijken dan wat het 'gemakkelijkste' is en wie het beste (of het snelste) aan hun verwachtingen kan voldoen. Dat kunnen dus ook Google, Amazon Fresh, PostNL, HelloFresh, boerderijwinkels, versmarkten en/of andere nieuwkomers op de foodmarkt zijn.


Ooit waren het de speciaalzaken en de kruidenierswarenwinkels die terrein moesten prijsgeven aan het (toen) nieuwe fenomeen supermarkt. Alleen de beste bleven door zich aan te passen. Die geschiedenis gaat zich herhalen. Nu worden de klassieke kanaaldenkende supermarkten het slachtoffer. Alleen de meest weerbare (de meest 'hybride denkende') zullen overleven.

 

Deze blog verscheen eerder als column in vakblad FoodMagazine (april 2015). 

19-05-2015J.W. GrievinkDirecteur FoodService Insituut
Delen

Reacties (1)

Culidelight17 juli 2015, 19:46
Daarom dus Culidelight: "Een enorme groeimarkt. Daar voorzien vooral eet- en gemakswinkels in. Ze zijn toegankelijk, makkelijk bereikbaar, lang open en gericht op snelheid.” Nog maar 6% help ons op doorgaan.nl/culidelight

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen