‘Een beetje respect voor de ober graag’

‘Een beetje respect voor de ober graag’

‘Een beetje respect voor de ober graag’. Deze kop las ik onlangs in een grote krant. Het artikel vervolgde met: ‘…het lukt de zwarte brigade niet om uit de schijnwerpers van de witte brigade te stappen. Waar de sterrenchef in de schijnwerpers staat, is de gastheer een blinde vlek. Zijn werk verdient meer waardering vinden kenners.’ Nu betwijfel ik of ik een kenner ben, hooguit vanuit ervaring, maar ik ben het in elk geval volmondig met de kenners eens.

 

Volgens mij bepaalt de bediening meer dan vijftig procent van de restaurantervaring. Misschien zelfs wel meer dan zeventig procent. Is de bediening goed, dan maakt dat je avond, mits de kwaliteit van het eten ook voldoet natuurlijk. Is dat laatste een ruime voldoende, maar de bediening niet, dan valt de avond alsnog in duigen.

 

Randvoorwaarde

Met alle aandacht voor de kwaliteit van eten en de tienduizenden hobbychefs die kritisch zijn op wat ze krijgen voorgeschoteld, is het bijna een randvoorwaarde geworden dat die kwaliteit in orde is. Gelukkig is de kwaliteit bij vele horecagelegenheden ook echt goed, getuige de referenties van restaurants op de vele socialmediakanalen.

 

De zwarte brigade zal daarom in de toekomst een steeds belangrijkere onderscheidende factor worden. Het enthousiasme van de bediening, de glimlach, de regisseursrol, het kunnen kijken door de ogen van de gast, interesse tonen: het gastheerschap (m/v) is welhaast een psychologische rol geworden. Dat maakt het beroep ook gecompliceerd en veel meer dan een bord van A naar B brengen. Gastvrijheid is een vak!

 

Aandacht

Toch wordt er nog niet genoeg aandacht besteed aan de zwarte brigade. Zeker niet in de nieuwe en traditionele mediakanalen. Toegegeven, er zijn zeker trainingen voor de zwarte brigade. En ook op de diverse hotelscholen in Nederland zal het vak in al zijn facetten wel worden behandeld.

 

Dit vak moet zijn volledige volwassendom echter in de praktijk bereiken. En is er dan voldoende aandacht voor? Ik weet het echt niet, maar afgaande op sommige van mijn restaurantbezoeken denk ik eigenlijk van niet. Niet gek overigens als je kijkt naar het verloop van het personeel in een horecagelegenheid. Heeft het überhaupt nog wel zin om te investeren in training als je personeel gemiddeld nog geen jaar bij je werkt?

 

Hoog tijd

Nee is dan overigens niet echt een antwoord. Tenminste niet als je het eens bent met de conclusie dat het verschil wordt gemaakt door de zwarte brigade, en als je als horecagelegenheid daarmee ook zelf het verschil wil maken!

 

Hoog tijd dus voor (andere) aandacht voor de zwarte brigade!

19-04-2016Willem-Jan Strijboschdirecteur Foodservice bij de Sligro Food Group
Delen

Reacties (1)

Robert Bosma22 april 2016, 11:55
Beste Willem-Jan, bedankt voor je blog. Ik denk dat het goed is als wij met elkaar gaan praten. Ik begeleid vanuit Mind Your Guest onder andere teams werkzaam in zwarte brigades. Met als resultaat: sterke persoonlijkheden die met plezier hun werk doen met een grote dosis aan gastvrij zijn, service en kwaliteit. Wat oplevert: meer (tevreden) gasten, meer omzet, meer resultaat voor het bedrijf waar zij voor werken. Voor hen persoonlijk: Veel meer werkplezier, ook omdat zij zelf tevreden gasten creëren, waardoor zij meer fooi ontvangen.

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen