Hoe ziet het benzinestation van de volgende generatie eruit? En dan in het bijzonder het station dat zich buiten de snelweg bevindt. Welke producten worden daar verkocht en wat voor diensten worden er aangeboden? Met dat soort vragen en meer houdt Lekkerland zich meer dan ooit bezig.
Evolutieleer voor tankstations
29 juni 2015 - Al een aantal jaren gaat het niet goed bij veel benzinestations die zich buiten de snelweg bevinden. Natuurlijk is dat voor een groot deel te wijten aan de hoge accijnzen op brandstof en tabak en aan de prijsverschillen hierdoor met onze buurlanden. Een volle tank en een slof sigaretten kan zomaar een paar tientjes schelen en dat is voor veel consumenten al een goede reden om de grens over te gaan.
Dus wanneer je een benzinestation zou reduceren tot een winkel voor brandstof, tabak en wat impulsproducten, dan zal het in dit kanaal inderdaad heel erg lastig blijven. Maar benzinestations hebben heel veel pluspunten. Ze bevinden zich op goede locaties en je kunt er gemakkelijk komen en parkeren. De openingstijden zijn bijzonder ruim en er zijn heel veel passanten. Er is gelukkig dus nog een enorm potentieel. Maar dan moet de tankstationshop zijn relevantie opnieuw uitvinden en een echte bestemming gaan worden. Niet alleen voor consumenten on-the-go maar misschien ook voor de buurt. Maar daarvoor moeten we in de hele keten wel een ander spel gaan spelen.
Verschuivingen in de markt
Een belangrijke verschuiving is die van een aanbodgedreven naar een vraaggedreven markt. Dat is niet alleen bij benzinestations zichtbaar maar in alle retailkanalen. En toch blijven we in de gehele keten nog veel bezig met het produceren, verzamelen en presenteren van een enorme hoeveelheid artikelen, terwijl we ons eigenlijk helemaal niet afvragen of daar wel vraag naar is.
De shopper van tegenwoordig is zeer prijsbewust, wil verrast worden en heeft weinig tijd. De hoge prijzen, voorspelbare assortimenten, doorsnee inrichting en de keuzestress door eindeloze productvarianten die ik doorgaans ervaar bij benzinestations, staan daar lijnrecht tegenover. Bovendien denken we als shoppers niet meer in kanalen maar in behoeften. Voor een lekkere koffie wil ik overal terecht kunnen, ook op een tankstation in de bebouwde kom. Daar komt nog bij dat ook onze behoeften aan het veranderen zijn, ingegeven door een aantal veranderende waarden in de samenleving zoals gezondheid, meer kwaliteit, transparantie en duurzaamheid. Die nieuwe waarden leiden automatisch tot nieuwe foodtrends.
Van verzamelaar naar regisseur
Retailers en hun leveranciers – waaronder wijzelf – moeten dus veranderen van verzamelaars van producten naar regisseurs die het juiste assortiment bieden op basis van de vraag van shoppers. Dat vernieuwde assortiment voldoet aan de huidige trends maar verandert ook mee. Zelfs gedurende de dag. In de ochtend hebben we zin in een croissantje en ‘s middags misschien in pizza. Dat hoef je dus niet de hele dag te presenteren. Bovendien eten we tegenwoordig zeven keer per dag dus er zijn voldoende momenten om afwisselende assortimenten aan te bieden en je klant te verrassen.
Dat geldt ook voor non-food producten en diensten. We kunnen denken aan het ontwikkelen van verrassende non-foodconcepten of bijvoorbeeld een shop-in-shop met bekende merken. Of inspelen op mogelijkheden als er retailaanbod in de buurt verdwenen is, zoals post- en pakketservice, stomerij, pinautomaat et cetera. En wellicht zijn er regionale producten of merken waarmee samenwerking kan worden gezocht. Zo wordt je winkel misschien ineens de centrale gemakswinkel in de omgeving.
Maak de tankshop relevant
Het is mij in ieder geval duidelijk dat het anders moet en kan. En dit nieuwe spel kunnen we alleen maar gezamenlijk gaan spelen: winkelier, groothandel en fabrikant. Samen moeten we de tankshop weer relevant maken voor shoppers, want dan blijft er bestaansrecht voor een winkel naast het tanken. En daarin moeten ook keuzes gemaakt worden. In een winkel van 50 m2 moet elke centimeter rendement opleveren en dat lukt niet met dertig soorten kauwgum. Cruciaal in de nieuwe generatie tankshops wordt bovendien de gastvrijheid van de ondernemer. Pas door je klant een ‘wow’-ervaring te geven en hem te verwennen, te waarderen en te verrassen voelt hij zich echt een gast. Daar kan geen assortiment tegenop…
Charles Darwin zei: 'Het is niet de sterkste, de slimste of de snelste die overleeft, maar degene die zich het beste kan aanpassen aan veranderende omstandigheden.' De shopper verandert. En als wij mee veranderen, gaan we een mooie toekomst tegemoet!
Bron foto's in het artikel: Lekkerland