Facebook is dead

Facebook is dead

Binnenkort gaan wij met SPAR University Facebook en andere social media begraven. Waarom? Je komt niet meer door de algoritmes van Facebook heen en de doelgroep bereiken, is zelfs met bizarre budgetten nauwelijks meer mogelijk. Online marketing is dood! Het verbinden van clicks en bricks, lees: de online wereld verbinden met de offline wereld, is een must om doelgroepen te bereiken.

Wacht! Wat zeg je nu eigenlijk en waar is dat op gebaseerd? We zien dat social media echt social zijn. Jonge doelgroepen zitten niet meer te wachten op merken op hun tijdlijn. Geen fun en/of what’s in it for me-factor? Dan laten de Millennials de boodschap links liggen. Je stoort ze in een goed gesprek met vriend en/of vriendin...

En ja, hippe - vaak fashion en sport - merken zijn nog welkom op de tijdlijn, maar hebben het ook zwaar. Informatie opnemen, delen en taggen, is een kwestie van thumb stopping, vooral en het liefst alleen nog met de eigen vriendengroep. En nieuwe social media zoals Snapchat zijn onbereikbaar voor bedrijven.

Wat doet Facebook? Zij lanceren binnenkort een splitsing van de tijdlijnen. Is dat vanuit de drijfveer verbinden of geld verdienen? Feit blijft dat er een aparte tijdlijn komt met jouw sociale omgeving en een aparte tijdlijn voor bedrijven. Kortom, praten met de doelgroep is betalen. Het feit dat grote merken als Procter & Gamble kiezen om te stoppen met online marketing, geeft aan
dat alleen online marketing niet meer werkt. Ik durf zelfs de koppeling te leggen met het feit dat online partijen als Coolblue en Leapp naast online webwinkels ook vol investeren in fysieke winkels. Ten eerste is bewezen dat zij meer online omzet realiseren in regio’s waar fysieke winkels zitten. Ten tweede kom je face to face in contact met jouw glimlachende klant! En daar ligt de grootste winst.

Want of je nou streeft naar blije klanten bij SPAR University en Leapp of een glimlach bij Coolblue, retailers blijven pragmatisch. Het verbinden van clicks en bricks werkt! Het is geen trucje of een standaardmodel, maar eerder een op maat gemaakt concept dat past bij de doelgroep en het DNA van het bedrijf. Laat een analyse los op de modellen van bovenstaande partijen en zie de grote verschillen, maar ze zijn wel allemaal succesvol.

Komen de winkels terug? Ze zijn nooit weggeweest! Kijk alleen goed of een winkel past in jouw verhaal. Misschien past een ander fysiek concept beter zoals vloeractivaties en/of (mini)events. Bedrijven als Procter & Gamble schakelen over op vloeractivaties. En Facebook? Is een plek waar je bent zonder daar grote budgetten voor online marketingcampagnes aan te hangen.
 

18-12-2017Erwin BinneveldDirecteur nieuwe klanten @ SPAR University
Delen

Reacties (1)

check this27 juni, 15:33
We have this website for which we were looking for online.

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen