Leren en balanceren

Leren en balanceren

Iedere foodorganisatie herkent de actuele dynamiek binnen de sector, ervaart de druk om hierop te anticiperen maar concludeert ook dat keuzes maken onvermijdelijk is. Met veel plezier mag ik dagelijks organisaties bij dit vraagstuk ondersteunen, waarbij het een interessant gegeven is dat er zelden een ultiem antwoord bestaat. Er zijn nu eenmaal te veel onzekerheden om succes vooraf af te kunnen dwingen, juist het leerproces naar die volgende stap levert de meeste waarde voor organisaties op. Opvallend genoeg is het zelden de grootte van een organisatie die succesbepalend is, deze maakt veelal slechts de omvang van succes of verlies. Met name een organisatiecultuur die veranderen en leren faciliteert, stimuleert slimmere keuzes en uiteindelijk duurzame groei.

Deze conclusie heeft inmiddels binnen veel foodorganisaties zijn uitwerking gekregen en heeft daarbij geleid tot talloze nieuwe foodconcepten. Indrukwekkende prestaties zijn afgelopen jaren weggezet, lang niet allemaal met enorm succes, maar bij elkaar een ontwikkeling die GfK ertoe heeft gebracht deze nauwlettend te gaan volgen om juist het genoemde leerproces te ondersteunen. Voor de tweede keer heeft GfK dan ook eind vorig jaar onderzoek uitgevoerd naar een selectie van nieuwe spraakmakende foodconcepten waarin retail en horeca met elkaar samensmelten. Hierbij hebben we de bezoekers van de verschillende vestigingen van Jumbo Foodmarkt, AH XL in Eindhoven, Markthal, Foodhallen, Fooddock, Vershal Het Veem, EMTÉ Den Bosch, Hoogvliet Den Haag en DekaMarkt World of Food in Beverwijk benaderd voor een uitvoerig onderzoek*.


Het onderzoek geeft op een prachtige manier weer dat het verbinden van foodretail en foodservice verre van eenvoudig is. Veel concepten neigen naar de rol van vrijetijdsbesteding, met bezoekpieken in de weekenden en kleine trips die vooral gericht zijn op consumptie nu of zo meteen. Dit soort concepten vereist enerzijds de competenties om verrassend te blijven en daarnaast de creativiteit om de exploitatie tijdens de daluren rond te krijgen. Bovendien blijkt dat supermarktformules bij het toevoegen van foodservice-elementen een mogelijk risico in relatie tot het prijsimago hebben, terwijl de meeste niet-supermarktconcepten slechts converteren naar thuisconsumptie op het moment dat er echt unieke assortimenten worden aangeboden.


Uiteindelijk kom ik dan ook tot de conclusie dat convenience wederom de belangrijkste driver achter succesvolle foodconcepten is. Consumenten worden graag verleid met fantastisch eten op inspirerende plekken, maar zijn hierbij verre van loyaal door de talloze alternatieven en het gebrek aan tijd. De organisatie die dus zowel op convenience als experience het verschil weet te maken, heeft de beste kaarten voor de toekomst.


*Momenteel zijn we druk bezig met alweer de derde editie van onze jaarlijkse onderzoek naar nieuwe foodconcepten. Deze keer maar liefst 16 toonaangevende locaties: van Beej Benders tot aan Foodmarkt City.

4-10-2017Bas van EekelenBusiness Development Manager Foodretail & Foodservice bij GfK
Delen

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen