Luchtkastelen

Luchtkastelen

‘De horeca ziet de omzet weer stijgen’, meldt een vakblad in Out of Home afgelopen week doodleuk aan zijn lezers. Daarmee neemt dit blad klakkeloos het persbericht over van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het CBS wil ons al jaren, sinds het begin van de crisis, doen geloven dat het met alle industrieën en branches in Nederland slecht gaat, behalve in de horeca! Het gaat immers fantastisch in de horeca als ik de diverse publicaties van het CBS in de afgelopen jaren mag geloven. Ik verdenk het CBS er inmiddels zelfs van dat het vóór 2008 minder optimistisch was, toen daartoe wel alle aanleiding was overigens.

 

Verkeerd beeld

U weet gelukkig, maar ik moet hier eigenlijk schrijven helaas, wel beter. Was het maar zo, en had het CBS maar gelijk gehad in de jaren die achter ons liggen. Nu ben ik geen pessimist van huis uit, het tegenovergestelde is eerder waar zou ik zelfs zeggen. En ik weet dat praten over een half vol glas veel meer teweeg brengt dan praten over een half leeg glas, maar mijn punt is dat er zo’n verkeerd beeld geschetst wordt van onze branche en daar is mijns inziens niemand bij gebaat. Hoe anders is het soms in andere landen, waar iets wat echt krom is zodanig geformuleerd kan worden dat je er nog in gaat geloven ook (maar dit is een ander onderwerp dat eens in een andere column besproken kan worden).

 

Zit er dan een voordeel aan het objectiever bekijken van de markt. Ja, ik denk van wel en ik denk ook dat dat voordeel de laatste jaren is opgepakt, zeker de afgelopen twee, drie jaar. Ik ben het namelijk in zoverre eens met het CBS dat wij niet moeten praten over een crisis. Een crisis is immers een periode die overwaait en voorbij gaat, iets dus waar je met ‘stil blijven zitten’ geen last van krijgt. Er is dan ook geen sprake van een crisis, maar van realiteit.

 

Nieuw tijdperk

Dit is een nieuw tijdperk waarin de bomen niet tot in de hemel groeien en niet elk leuk idee of concept verwordt tot een succes. Ondernemers, ook of juist in de horeca, moeten aan de bak om succesvol te zijn. En dat zie ik gelukkig op steeds meer plaatsen terug. De klant wordt meer en meer echt behandeld als een klant, de prijskwaliteitverhouding voldoet meer aan de verwachtingen, sterker nog verwachtingen worden vaak overtroffen.

 

Hadden wij dat ook gehad zonder de crisis…? Ik denk van niet. Dus, zo is de crisis nog ergens goed voor.  Elk nadeel heeft zo zijn voordeel zoals u weet. Geen medelijden dus met de horeca, want er valt volop te genieten!

16-06-2015Willem-Jan Strijboschdirecteur Foodservice bij de Sligro Food Group
Delen

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen