’t Borrelt en ’t bruist…

’t Borrelt en ’t bruist…

Graag maak ik je deelgenoot van een bijzonder succesvolle samenwerking tussen een franchisenemer van een bekende supermarktketen en zo’n zeventien versspecialisten. Ze kunnen en willen elkaar naar eigen zeggen niet meer missen. Hun samenwerking betaalt zich iedere week in klinkende munt uit. Een klassiek voorbeeld van win-win.

Foto's van Behance.net

Mogelijk zijn er in ons land meer vergelijkbare samenwerkingsverbanden, in At Home of in Out of Home. Of er echter meerdere (supermarkt)ondernemers zijn die zo’n zeventien zelfstandige versspecialisten aan zich weten te binden met een streeklabel, dat vraag ik me af. Het lukt de broers Niek en Tijn Leussink, sinds jaren Jumbo-ondernemers met vier winkels in Twente en de Achterhoek, wel.

(Vers)ondernemers van diverse pluimage staan inmiddels bij hen in de rij. De schroom om samen te werken met de ‘concurrent’ - bij veel versspecialisten leeft deze gedachte nog - heeft plaats gemaakt voor nieuwe inzichten, noem het ondernemerschap. Toetreden tot het concept kan echter niet zomaar. De versondernemers moeten lokale helden zijn en zich onderscheiden met hun assortiment, of het nu om de plaatselijke visboer, pastamaker, slager of groentespecialist gaat.

 

Lokaal sausje

Zo’n tien jaar geleden zette Jumbo Leussink de eerste stappen in deze samenwerking, die zich professionaliseerde en ontwikkelde tot een heus huismerk: ‘Ons Noaberschap, Heerlijk bij Leussink’. De naam Jumbo ontbreekt. Ons Noaberschap - in het Nederlands: nabuurschap ofwel de ‘verplichting’ om je buren met raad en daad bij te staan als dat nodig is - is een initiatief van de ondernemers zelf die zich daarmee in hun lokale marktgebied onderscheiden. Het is hun eigen sausje over de Jumbo-formule. En sausjes maken het eten lekkerder, zeggen ze zelf.

De ondernemers zijn genomineerd voor de ZO2Z Award, de brancheprijs voor de beste zelfstandig supermarktondernemer van Nederland. De Leussinks waren al provinciewinnaars en zijn nu doorgedrongen tot de beste drie. Daarmee zijn zij serieuze kanshebbers.

Wie de broers kent of spreekt, zal het beamen, hun aanpak ademt puur ondernemerschap. Het enthousiasme is zeer groot, de dynamiek en de energie zijn bijna voelbaar. Bij henzelf, bij de versondernemers waarmee ze samenwerken maar ook bij de versmedewerkers op de winkelvloer die de dagelijks contacten met de versspecialisten onderhouden.

 

Eigen DNA

Alleen winkels met een duidelijk eigen DNA hebben toekomst, schreef Berend Ziengs, oprichter en eigenaar van De Schoenenfabriek, onlangs in een vlammend betoog in RetailTrends. De ondernemer hekelde daarin de huidige directies van veel winkelketens die ‘nog in de jaren zeventig leven en veelal in standje Excel-sheet staan waardoor er alleen op kosten wordt gestuurd’. Ketens zijn in zijn ogen ‘lege hulzen geworden, zonder eigen gezicht, waar studenten tegen een minimumloon op gezette tijden in de winkels staan. Er is niemand die de waarde van het bedrijf neerzet, behoudt of creëert. De horeca’, zegt hij, ‘is veel verder op het gebied van gezelligheid, gastvrijheid en belevenis, ook omdat de prijs van het biertje bijna overal hetzelfde is’. Dat compliment kun je dus in je zak steken.

 

Belevingswerelden

Foodretail en Foodservice groeien naar elkaar toe en blurren steeds vaker. De horeca voegt retailelementen toe, omgekeerd zie je steeds vaker koks op de winkelvloer, zoals bij Jumbo Foodmarkt en ook bij de recent geopende AH XL in Eindhoven. Zij zorgen daar voor een stukje beleving. Die ontwikkeling zal de komende jaren toenemen. In Amerika transformeren supermarkten in belevingswerelden. Collega Inga Blokker schrijft hierover in de komende FSIN Beleidsmonitor.

Je kunt die beweging met argusogen bekijken en lijdzaam toezien hoe supermarkten niet alleen op zondag, maar ook op andere dagen (en momenten) van de week gasten voller maken met hun groeiende assortimenten kant-en-klaar en de uitbreiding van hun (online) afhaal- en bezorgmogelijkheden. En dan hebben we het nog niet over alle andere nieuwkomers die zich op de deliverymarkt storten. Je kunt net als de versspecialisten bij Jumbo Leussink echter ook op die ontwikkelingen anticiperen.

 

OverLekker

Daar zijn al mooie voorbeelden van, zo biedt Jumbo Dijkstra in Nunspeet (toevallig van dezelfde formule of is dit geen toeval?) sinds kort dagverse maaltijden aan onder de naam ‘Michiels maaltijd van de week’. Michiel is de eigenaar van cateraar Delicio en lokaal een begrip, tekent vakblad Distrifood op uit de mond van Jumbo-ondernemer Ytze Dijkstra. De herkomst van de ingrediënten is vrijwel volledig lokaal. Een ander recent voorbeeld heeft vooral een duurzaam karakter, maar is eveneens interessant vanuit het oogpunt van samenwerking en vooral ondernemerschap. Zo gaat cateraar Hutten tomatensoep en -saus maken van reststromen tomaten en uien uit de winkels van supermarktketen Plus. Het gaat om een proef in samenwerking met de Wageningen Universiteit met het doel voedselverspilling tegen te gaan. De soep en saus, OverLekker geheten, liggen vanaf 1 mei in dertien winkels.

De crisis is voorbij, de nieuwe werkelijkheid heeft zijn intrede gedaan. Dat biedt kansen voor strategische allianties, waar ondernemerschap en meer beleving centraal staan. Het borrelt en het bruist in de food(service)branche. U kunt er binnenkort meer over lezen in de FSIN Beleidsmonitor!

14-04-2015H. van van BladelManager Research & Publishing FSIN
Delen

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen