Van der Valks Versmarkt: verrassende logica

Van der Valks Versmarkt: verrassende logica

De lang verwachte Versmarkt van Van der Valk in Voorschoten is een feit. Maandag 12 januari werd hij heel stilletjes geopend. En toch kwamen er die eerste week al rond de zesduizend betalende klanten. De weekomzet? Groot geheim uiteraard, maar gezien de hoge gemiddelde besteding wellicht al meer dan €200.000.

Dat een horecaketen met een hele mooie versmarkt begint, ligt op het eerste gezicht niet voor de hand, maar is in feite superlogisch. Nederlandse supermarkten zijn primair logistieke machines die bepaald niet uitblinken in het verkopen van bijzondere lekkernijen. Ze blinken uit in massadistributie, volle displays, aanbiedingen en mainstream assortimenten, liefst lang houdbaar en voor een zeer breed publiek. Voor echt lekkere en bijzondere producten moet je in Nederland naar de horeca, de speciaalzaak of naar de horecagroothandel. Maar die laatste groep (waaronder Hanos, Sligro, De Kweker, Zegro en de Makro) mag niet stiekem aan consumenten verkopen, zo vinden ze zelf en vindt ook de wetgever. Waarom ze dan niet een variant van zo’n C&C zouden kunnen maken voor consumenten, dat vraag ik me af.

Andere logica

Van der Valk heeft dat probleem niet. Het familiebedrijf is horecaketen én groothandel tegelijk, tenminste heel wat Toekan-restaurants worden vanuit Voorschoten beleverd. Ze weten wat inkopen is. Ze kennen hun leveranciers, ook de kleinere. Van der Valk koopt in met een horeca- en gastvrijheidsbril. Inkopers testen producten, zoeken naar unieke, lekkere, ambachtelijke en toch betaalbare producten en gerechten. En waarom zou je het resultaat van dat vakmanschap dan alleen gebruiken en serveren in de restaurants? Daarmee kun je de consument ook thuis laten genieten toch? Van der Valk heeft het opvallend goed ingevuld met zijn eigen leveranciers. Heel voorzichtig nog, maar zo succesvol dat er gesproken wordt over twee nieuwe vestigingen. Deze ene Versmarkt is nu al veel beter (wat mij betreft) dan Landmarkt of Marqt.
 

Meer kansen voor Versmarkten

Ik denk dat we de komende jaren een flinke groei gaan zien van dit soort versmarkten. We zien het al in de VS en in de UK. Laten we eerlijk zijn: het is helemaal niet onlogisch als meer restaurantformules dit oppakken en zich opwerpen als ‘eetwinkels met ultraverse en bijzondere producten’. Het is ook helemaal niet onlogisch dat deze formules concepten worden waar je straks niet alleen een hapje eet, maar waar je ook iets warms meeneemt voor thuis of op kantoor en tegelijkertijd je (online bestelde) (maaltijd)ingrediënten of andere boodschappen afhaalt of laat bezorgen. Kortom: blurring in optima forma.

 

De formule die daar hele hoge ogen mee zou gooien, is La Place. De formule bevindt zich al in een retailomgeving en V&D met non-foods werkt toch al niet. Dus een extra verdieping reserveren voor een ultra versbeleving is niet zo onlogisch, zeker niet in een stedelijke omgeving. Ook Ikea zou dat kunnen doen. En Intratuin en zo kan ik nog wel een paar formules bedenken... Maar ook cateraars zouden deze handschoen kunnen oppakken. Hutten of Vermaat zie ik zeker succes scoren met een Versmarkt-achtig concept. En ook Albron heeft met CenterParcs voldoende knowhow in huis om dit te doen. En… ik zou het ook niet onlogisch vinden als EkoPlaza dit zou oppakken. Ook daar hebben ze een neus voor lekkere producten met een verhaal.

Het zou helemaal niet onlogisch zijn als meer restaurantformules zich opwerpen als ‘eetwinkels met ultraverse en bijzondere producten'.


De consument is er klaar voor

De consument wil wel. Langzaam maar zeker groeit ook in Nederland de ruimte voor producten ‘met een verhaal’. Story telling rond food wordt dominant. Daarnaast zie ik op basis van mijn analyses van het consumentengedrag in de VS en de UK (net als wij Angelsaksische samenlevingen) dat het fenomeen ‘weekboodschappen’ onder druk staat. Aan de ene kant zullen consumenten grote volumes vaker online bestellen en laten bezorgen, aan de andere kant doen consumenten vaker boodschappen voor de korte termijn. En daar is de klassieke supermarkt eigenlijk niet geschikt voor. Gemaksboodschappen worden veelal in een convenience-achtige omgeving gedaan. De aankoopmotieven zijn divers. Soms geeft het budget de doorslag, soms gaat het enkel om tijdwinst. Op een ander moment kiest diezelfde consument voor een premiumachtige invulling (inclusief real food-verhaal), omdat hij zin heeft in iets lekkers en of zelf zijn keuze wil maken uit een rijke schakering aan opties. Ook dat past niet bij een mainstream supermarkt. Dat alles maakt dat supermarkten in het midden van de markt nog meer onder druk komen staan. Ook in Nederland zie ik daarvan de eerste voortekenen.


Nieuwe foodconcepten

Dat het landschap van foodconcepten drastisch verandert, is voor mij geen vraag, maar een weet. Ik houd me al geruime tijd bezig met het bestuderen en analyseren van nieuwe foodconcepten. We hebben er in Nederland nog niet veel. In de VS zijn ze er al volop en staat de foodshopper, het veranderende koopgedrag van de consument, veel meer centraal dan bij ons. Dat is dan ook de reden dat we in New York (sinds vorig jaar) een zevendaagse compacte opleiding voor Nederlandse beleidsmakers zijn begonnen. We geven daarmee (met intensieve theorie en opvallende praktijkanalyses) de deelnemers een soort basic mindshift waarmee ze zich kunnen voorbereiden op nieuwe kansen in een nieuwe werkelijkheid. Als je er meer over wilt weten: kijk op www.newfoodconcepts.nl.

 

>> lees ook: de nieuwe volumemakers in de foodbizz

21-01-2015J.W. GrievinkDirecteur FoodService Insituut
Delen

Reacties (2)

Ruud van der Leij28 januari 2015, 20:38
New York lijkt mij fantastisch om heen te gaan, maar ook in Amsterdam zijn zeer vernieuwende concepten. Bilder & de Clercq heeft in New York zels de eerste prijs gewonnen als meest innovatieve foodretail concept.
Erwin 3 februari 2015, 10:10
Ook ik ben even gaan kijken in Voorschoten. De winkel ziet er geweldig uit! Mooi en zeker iets om een keer te bezoeken. Toch mist er iets..m.en dat heeft met de menselijke invulling te maken. Mail me gerust eens dan zal ik aanbevelingen doen die zeker de moeite waard zijn om te overwegen.

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen