What is hot en what is not in 2018?

What is hot en what is not in 2018?

What is hot en what is not in 2018? Aan het begin van het jaar vliegen de trendlijstjes je als een sneeuwstorm om de oren. Iedereen kijkt vooruit, leest koffiedik of kijkt naar de stand van de sterren. Vanuit zijn of haar expertise natuurlijk. Ik kijk achteruit. Wat ontkiemde er in de voedingsbodem van 2017?

Aan grote transformaties geen gebrek. Zoals je van het FSIN gewend bent, doen we volop verslag van de ontwikkelingen in foodland. In monitors, dossiers, vakblad FoodStrategy, de FSIN Food500 en op congressen en andere bijeenkomsten. Ik hoef hier dus niet te herhalen dat fooddelivery onstuimig blijft groeien. Dat supermarkten zich steeds nadrukkelijker begeven op het terrein van Foodservice. Of dat de vaderlandse horeca een revolutionaire transitie doormaakt. Het FSIN schetst deze ontwikkelingen haarfijn en spreekt gefundeerde verwachtingen uit voor de komende jaren. Ik focus mij op deze plek op de groene sprietjes die in 2017 ontkiemden in het grote grasland. Hieronder vind je mijn keuze.

Sportcafés

De drankverstrekkende horeca heeft het moeilijk. In dit verband sprak ik al eens van een Drexit, de exit van de drankverstrekkers. Maar de sector bars en cafés vernieuwt zich ook. Vanuit de VS en het VK waaien sportcafés over naar ons land. Sportcafés moest je hier voorheen met een lampje zoeken. Recent opende menig wielercafé, voetbalcafé en breed sportcafé. Met dank natuurlijk ook aan Fox Sports, die met speciale abonnementen mikt op de horeca. 

Zelftap

Daarnaast ontkiemen meer innoverende bedrijfsformules in de 'natte horeca’. Zoals ’t Taphuys in Tilburg en Arnhem. Hier kan de klant met een pasje zelf wijn en bier tappen bij tientallen kranen. Van een heel ander kaliber zijn de kattencafés. Bijna elke grote stad heeft er inmiddels wel één. Je kunt er poezen knuffelen onder het genot van thee of koffie met iets lekkers erbij. Ter informatie: bijna een kwart van de Nederlandse huishoudens (23,7%, CBS) heeft thuis katten.

Theediners

11% van de Nederlanders drinkt en dronk nooit alcohol. 11% dronk ooit, maar drinkt niet meer, aldus het CBS. Het percentage bewuste onthouders groeit. Restaurants spelen hierop in; steeds vanzelfsprekender zijn de alcoholloze diners. Het begrip wijn/spijscombinatie was een vaste waarde. Tegenwoordig zoeken de smaakmakers van Nederland (ook) naar bijpassende thee en alcoholvrije cocktails. Sowieso daalt ons alcoholgebruik al lang. Het is nu 6,7 liter pure alcohol gemiddeld per persoon per jaar (CBS, 2016). Dat was ooit ettelijke liters meer. De Gezondheidsraad vindt dat we met 3,7 liter aan onze taks zitten.

China komt

Grote Chinese bedrijven namen aandelen in wereldwijde hotelmerken, hotels die ook present zijn op de Nederlandse (Amsterdamse) markt. Daarnaast kent ons land veel uitbaters met een Chinese achtergrond die ettelijke duizenden cafetaria’s en restaurants exploiteren. Naar verluidt, is een nieuw Chinees restaurantconcept van plan in ons land vestigingen te openen. De kiem voor meer Chinese invloed op onze foodservicesector is gelegd.

Keukenvrij wonen

In New York, Londen en andere wereldsteden zijn ze al lang geen bijzonderheid meer. Woningen zonder keuken. In grote Nederlandse steden worden de komende jaren honderdduizenden huizen gebouwd, waaronder woningen zonder keuken. In De Jordaan werden dit jaar voor het eerst appartementen aangeboden waar niet gekookt mag worden. Magnetronbereiding is er wel toegestaan. Daarnaast groeit het aantal huizen zonder gasaansluiting. Elektrisch koken wordt op termijn de norm. De kiem voor anders/niet koken is gelegd.

Nedervanille

Nederland is na de VS ’s werelds grootste exporteur van landbouwproducten. We voeren uit voor ongeveer €100 miljard jaarlijks. De expertise wordt steeds vaker ingezet voor de teelt van exotische producten. In Wageningen verbouwen ze truffel. In het Westland hoopt men binnenkort de eerste ‘nedervanille’ te oogsten. Verbouwen we in Nederland straks ook kokosnoten, cacao en koffiebonen? Wordt Nederland de voedingsbodem voor gewassen die wereldwijd in het gedrang zitten door klimaatverandering? Ach, in het land van de nederwiet zou dit eigenlijk niemand moeten verwonderen.

Sunday Roast

De adoptie van nieuwe eetmomenten kent geen grenzen. Enkele jaren geleden maakte de high tea opgang. Die kent inmiddels in ons land varianten als high coffee, high beer en high wine. Dit jaar trokken Scandinavische fenomenen als hygge en fika flink de aandacht. Maar ook de Sunday Roast. Een klein maar toenemend aantal restaurants biedt het aan: een stevige maaltijd om op zondag met de familie de week (en het weekeinde) af te sluiten. Sunday Roast is volgens de Britse traditie de zondagse maaltijd die na de kerkgang wordt genuttigd.

Donkere keukens

In Londen spreken ze van dark kitchens. Vele tientallen zijn het er al, zulke keukencontainers van Deliveroo en andere bezorgtechneuten. Deze containers bieden bezorgende restaurantformules de mogelijkheid om snel nieuwe wijken en markten te veroveren. Credo: keukencontainer neerzetten, maaltijden produceren en bezorgen maar! Ook Nederland maakte er al kennis mee. Begin 2017 presenteerde Deliveroo zijn RooBox-containerconcept in ons land. Amsterdamse merken als Braai, SLA en Salsa Shop haakten in.

Rust als USP

Zondermuziek.nl. Het is een website die gestart werd door een consument die in de horeca geen muziek opgedrongen wil krijgen. Sinds kort vermeldt de website ook supermarkten en andere winkels waar de volumeknop op nul staat. Iens.nl, platform voor restaurantbeoordelingen, volgde dit jaar (2017 dus). Bezoekers kunnen nu via een speciale knop het geluidsniveau in restaurants beoordelen. Rust en stilte in deze jachtige wereld; velen hebben er behoefte aan en dus is er een markt voor.

Megahoreca

Tegenstanders gebruiken termen als ‘gigantische vreetschuur’ en ‘mega zuipkeet’. Feit is dat Nederland de wereldrestaurants en grote overdekte speelpaleizen voorbij lijkt. In verschillende steden zijn plannen voor vermaakpaleizen van tienduizend vierkante meter en (nog veel) groter. Zoals Meet-Inn in Amsterdam-Osdorp. De oppositie is net zo groot als de plannen, waaronder een vestiging van ABC Restaurants met elf verschillende all you can eat-concepten rond een groot plein. De kiem voor megahoreca volgens Amerikaans model is gelegd in ons land.

Veggie Kerstmarkt

Het aantal kerstmarkten, met natuurlijk de nodige eettentjes en/of foodtrucks, blijft groeien. 2017 was de voedingsbodem voor de eerste vegetarische kerstmarkt, de VeggieWorld Winterfair in Vijfhuizen. Zonder vlees van ’t spit en braadworsten van de barbecue. Nog opvallender dan dit vegetarisch evenement, is de snelle ontkieming van het veganisme. In de horeca treffen we steeds meer veganistische producten aan (zoals eivrije mayonaise). Eind jaren ’90 werd het aantal veganisten getaxeerd op zestienduizend. Nu zijn het er al tussen de zeventig- en honderdduizend.

Zo. Dat was een selectie van de ontkiemingen in de voedingsbodem van 2017. Ik ben nu al nieuwsgierig welke kiemen in 2018 in geplant zullen worden.

10-01-2018Ubel ZuiderveldManager Research & Publishing bij FSIN
Delen

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen