Wil de echte Fooduber nu opstaan?

Wil de echte Fooduber nu opstaan?

Het gaat vaak zo snel, dat voor een grondige analyse en duiding nauwelijks tijd is… Soms gebeurt het in een paar maanden of in een oogwenk. Een virtuele debutant schudt de kaarten totaal opnieuw. Bij wijze spreken van de ene op de andere dag kan een heel verkoopkanaal of een heel bedrijfssegment dat soms al eeuwen bestaat zomaar van de kaart worden geveegd. Wie wordt de Uber of Airbnb van de food?

 

 

 

Ik leg op dit moment de laatste hand aan de samenstelling van de tweede editie van de FSIN Food 500. In deze ranglijst zet het FoodService Instituut Nederland alle grote formules en spelers in Foodservice en Foodretail op volgorde van omzet. Centrale vraag is: “Waar koopt de Nederlander zijn eten en drinken?” Doel is nog gedetailleerder zicht te krijgen op bewegingen in de vaderlandse foodbusiness en de gedragingen van de foodshopper. Eén ding is zonneklaar. Terwijl de grote namen her en der met veel moeite en prijzenslagen wat procentjes extra bijeen sprokkelen, behoren de virtuele spelers tot de supersnelle groeiers. Virtuele partijen of deels virtuele partijen die we een paar jaar geleden nog niet of nauwelijks kenden, vertegenwoordigen anno 2015 formidabele omzetten van ettelijke tientallen miljoenen euro’s. Het gaat om primair digitale spelers als Nespresso.nl en Wijnvoordeel.nl. De marktleider in de fysieke wereld is trouwens ook nog gewoon de marktleider in de virtuele wereld. De websupermarkt van Albert Heijn steekt met kop en schouders boven de rest uit.

 

 

Maaltijdbezorging

Eén van de snelst groeiende foodkanalen, als je tenminste nog ouderwets kunt spreken van een kanaal, is de deliverysector. Als je alle vormen van foodbezorging meetelt, zitten we al op ongeveer een miljard euro jaarlijks. Maaltijdbezorging aan de voordeur is niet nieuw, nee. Tafeltje Dekje doet het al heel lang en pizzabezorging kwam twintig jaar geleden al op gang. Toch heeft deze markt een enorme duw in de rug gekregen dankzij bestelmodules voor digitale media. Dat geldt voor individuele restaurants en cafetaria’s, voor de bekende pizza-, spareribs- en tacomerken, maar ook voor platforms die we ruim tien jaar geleden nog niet kenden en die bovendien helemaal niet komen uit de foodbranche. Thuisbezorgd.nl en Just-Eat.nl, de meest sprekende voorbeelden, zitten samen in Nederland al royaal boven de 200 miljoen euro. En wat te denken van kratbezorgers als HelloFresh? Trouwens, weet u wat het mooie, of zo u wilt verontrustende, is? De gemiddelde besteding op internet is beduidend hoger dan de klantbesteding in een fysieke winkel of afhaalzaak. Dit zorgt er natuurlijk ontegenzeggelijk voor dat de spoeling voor fysieke bestedingen bij een echte kassa dunner wordt.

 

Disturber

Zijn de virtuele en fysieke spelers van nu ook de merken van de toekomst? De kans is groot dat dit niet het geval zal zijn. We hebben immers al in verschillende markten gezien hoe een slimme digitale nieuwkomer een bestaand marktevenwicht compleet kan verstoren. Het gebeurde al met de cd-winkels, de videotheken, de makelaars, de gedrukte media zoals dagbladen, elektronica en de boekwinkels. Op dit moment kampen de mode- en schoenenbranche met snel opkomende webspelers, terwijl de marktverstoring door Airbnb (hotelmarkt) en Uber (taximarkt) nog dagelijks veel stof doet opwaaien. Het is een illusie om te denken dat de foodmarkt de status quo met de huidige partijen al heeft bereikt.

 

 

Grossiers?

Wat wordt dan de Uber van de foodbusiness, de Fooduber dus? Als ik het zou weten, zou ik het u pas zeggen nadat ik eerst mijn spaarcenten in het antwoord had belegd. Maken Amazon Fresh of Ocado een kans met hun bestelmodules en, door al uw huisgenoten ‘aan te vullen’, online boodschappenlijstjes? Of gaan we als particulieren, net als bij energie, een virtuele vuist vormen om groot en dus goedkoop ons eten en drinken in te kopen? Delen we misschien straks op grote schaal onze maaltijden met mensen in de buurt via Thuisafgehaald.nl? Gaan fabrikanten en grossiers zich rechtstreeks met webdiensten richten op de consument? Kijk wat dit betreft maar eens naar Birdseye.com van de Iglo Group voor een voorbeeld. Of moeten we de Fooduber zoeken in de logistiek? De kans dat Ahold over tien jaar nog de online marktleider is, lijkt gezien de dynamische ontwikkelingen in elk geval net zo groot als dat hij klein is. Wat dit betreft schiet mij het verhaal te binnen dat Steven van Belleghem vorig jaar hield op het FSIN Zomercongres. De opinieleider op het gebied van nieuwe media en veranderingsprocessen hield ons voor dat grote merken zomaar van de ene op de andere dag buitenspel kunnen staan. Zelf vindt hij Nokia het meest illustratieve voorbeeld. “Het is toch een griezelige gedachte dat een bedrijf met zoveel slimme mensen een hele markt heeft gemist?”

 

Doe eens gek

Eén les kunnen we leren van marktsegmenten die al door virtuele spelers zijn overrompeld. Wil je als foodverkoper niet compleet worden verrast door de één of andere Fooduber, dan moet je elk klein nieuw initiatief van één of andere digi-nerd serieus nemen. Je moet dus steeds blijven denken buiten de bestaande kaders. En misschien zelfs wel de durf tonen om te acteren buiten de bestaande kaders. Ja, misschien is dit wel een goede raad: doe eens gek. Maak geld vrij om uit uw in beton gegoten bedrijfsstructuur en bedrijfscultuur te treden. Luister eens beter naar de mensen in uw organisatie die de neiging hebben om steevast de andere kant op te lopen. Of haal een nieuwkomer binnen die juist totaal niet in uw bedrijfscultuur past. Doe een keer wat al die digitale start-ups op zolderkamertjes en in garageboxen in Silicon Valley ook deden en doen. Jaag een idee na dat nu nog te absurd voor woorden lijkt, maar waarvan je stiekem heilig weet dat het werken kan. Als je de boot in de mist niet wilt missen, moet je kiezen voor het ongewisse avontuur.

31-03-2015Ubel ZuiderveldManager Research & Publishing bij FSIN
Delen

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen