Foodretail passeert Foodservice

Liep het foodservicekanaal tot nu toe voorop in delivery, na 2019 nemen de foodretailers de rol van ‘marktleider' over. Dit is één van de conclusies uit het FSIN Dossier Delivery 2019

29 oktober 2018 - In dit dossier blikt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) vooruit op de omzetverwachtingen in fooddelivery in 2018 en 2019. Ook geeft het FSIN een outlook richting 2025. 


Snelst groeiende markt

Delivery is het snelst groeiende segment binnen de totale foodmarkt. In vijf jaar tijd is deze markt verviervoudigd. Bedroeg de omzet in 2014 nog €975,5 miljoen, in 2019 zal deze volgens onze prognoses een omvang van bijna €4 miljard bereiken - goed voor 5,9% van de totale foodmarkt. In 2025 schatten we fooddelivery in op €6,3 miljard. Binnen die markt eist Foodretail de komende jaren een groter omzetaandeel op. 

In 2018 verwachten we in fooddelivery een omzet van €3,2 miljard. Delivery in Foodservice (maaltijdbezorging) heeft daarin met €1,7 miljard omzet een aandeel van 54%. Delivery in Foodretail (boodschappenbezorging) is goed voor €1,5 miljard en een aandeel van 46%.


Supermarkten stuwen omzetgroei

Supermarkten groeien hard online. In 2018 rekenen we op een groei van de totale bezorgmarkt van ruim 20%. Supermarkten noteren 39,8%, het hoogste groeipercentage binnen onze omzetprognose van de totale deliverymarkt. Dit groeitempo zorgt ervoor dat in 2019 Foodretail en Foodservice beide goed zijn voor 50% van de bezorgmarkt in de foodsector.

In 2025 zullen de rollen omgekeerd zijn, in vergelijking met 2018; Foodretail is dan goed voor 54% van de delivery-omzet in food, Foodservice voor 46%. Dat de ontwikkelingen snel gaan, blijkt wel uit de cijfers van vorig jaar. Toen vertegenwoordigden spelers in Foodretail 42% van de totale deliverymarkt. Delivery in Foodservice was toen nog goed voor circa 58%. 


Blurring in delivery

Het FSIN verwacht dat de bezorging van maaltijden - mede gelet op de groeiende grensvervaging op de fysieke winkelvloer - een logische vervolgstap is voor supermarkten. In het noorden van het land is supermarktketen Poiesz begin dit jaar begonnen met de combinatie van boodschappen- en (warme) maaltijdbezorging, gericht op senioren. In de komende FoodStrategy leest u meer over de veranderingen in de foodsector die gedreven worden door online. Ook op het FSIN Brunchcongres staan we uitgebreid stil bij de impact van de digitalisering op de foodbranche. 

Delivery: Foodretail passeert Foodservice

Omzetontwikkeling totale deliverymarkt 2016-2019 EST (bedragen in miljoenen euro's)
De grote supermarktmerken zullen ook online een dominante marktpositie opeisen, net zoals in de fysieke foodwereld. Bron: FSIN Dossier Delivery 2019


Over het FSIN Dossier Delivery 2019

Het FSIN Dossier Delivery 2019 is een publicatie verzorgd door The Food Research Company in opdracht van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). The Food Research Company is verantwoordelijk voor alle publicaties van het FSIN. 

Dit dossier vormt een update van de FSIN Factsheet Delivery 2017. De cijfers in dit dossier zijn gebaseerd op diverse bronnen; op eigen onderzoek, onderzoek van derden en interviews met experts en vertegenwoordigers van alle marktsegmenten binnen de fooddeliverymarkt. GfK en de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers (NLVVM) voorzagen ons van extra cijfers en insights. Voor meer informatie over de definities en totstandkoming van deze editie verwijzen wij naar de verantwoording achterin het dossier.


Voor leden

Het FSIN Dossier Delivery 2019 is alleen beschikbaar voor leden van het FSIN en te downloaden door in te loggen op de site (rechtsboven) en vervolgens onder het plaatje op ‘downloaden’ te klikken.

Nog geen lid van het FSIN? Lees meer over de voordelen van een bedrijfslidmaatschap van het FSIN en doe mee!


Meer lezen over het FSIN Dossier Delivery 2019? Klik hier!

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!