Stuur jij je gasten een deurtje verder?

Stuur jij je gasten een deurtje verder?

Consumenten willen weten waar het eten op hun bord vandaan komt, hoe het is bereid en wat erin zit. Niet alleen als ze in de supermarkt voor het schap staan, maar ook als ze buiten de deur een hapje eten - of dat nu het bedrijfsrestaurant, de snackbar op de hoek of dat sterrenrestaurant tijdens de komende Restaurantweek is. De vraag voor veel fabrikanten, grossiers en outlets in Out of home is: (hoe ver) ga je daarin mee? 

In At home is de gezondheidstrend duidelijk zichtbaar. In 2014 had 14% van de introducties in het supermarktkanaal een allergie-gerelateerde claim, 12,6% claimde glutenvrij te zijn, 12,2% stelde geen additieven te bevatten, 11,1% was natuurlijk, 10% biologisch en 4,9% van de nieuwkomers op het schap beloofde kopers een laag vetgehalte.

 

Millennials

Marktonderzoekbureau Innova Market Insights legde de supermarktintroducties van afgelopen jaar op verzoek van vakblad Foodmagazine langs de ‘gezondheidsmeetlat’ en concludeerde dat het aantal producten met een gezondheidsclaim toeneemt. Het bureau verklaart de opmars door de groeiende invloed van de millennials op de samenstelling van het assortiment. Deze leeftijdsgroep, geboren tussen 1980 en 2000 en wereldwijd goed voor een derde van alle consumenten, is sterk met zijn gezondheid bezig.

 

In 2015 verwacht het bureau een explosieve toename van ‘gezonde’ producten dan wel producten met een gezondheidsclaim. Denk aan de toevoeging van ingrediënten met bepaalde gezondheidsvoordelen, of juist aan het weglaten van ingrediënten die ongezond of minder gezond worden geacht, zoals E-nummers, suiker maar ook allergenen als gluten, melk of soja. Veel voedingsmiddelenfabrikanten bieden al geruime tijd een clean label assortiment aan. De nieuwe Europese etiketteringsregels ofwel de afgelopen december ingevoerde allergenenwet zal ‘clean labelling’ verder bevorderen evenals de noodzaak voor foodaanbieders om daarop een antwoord te formuleren.

 

Nichemarkten

De meting van Innova Market Insights omvat een brede categorie met uiteenlopende claims. Ook claims als natuurlijk en biologisch vallen eronder en veel foodservicebedrijven zien met name de laatste claim als een nichemarkt, zo bleek vorig jaar uit enkele reacties bij de Quo Vadis-sessies van het FSIN. Sommige fabrikanten worstelen ermee; want hoe duurzaam is biologisch en is de consument daadwerkelijk bereid meer te betalen? Feit blijft echter, aldus de Monitor Duurzaam Voedsel 2013, dat alleen de uitgaven aan duurzaam voedsel groeien (+10,8%). Biologisch heeft daarin een fors aandeel (40%). Dat aandeel groeide jarenlang hard, maar vlakte in 2012 af. Volgens de onderzoekers laat de bio-omzet met name Out of home nauwelijks groei zien. Het lijkt een kip-ei -probleem… Ondertussen openen saladeformules als SLA (met een grotendeels biologisch assortiment) rap de deuren van nieuwe vestigingen - ook buiten hip Amsterdam, maar dat terzijde.

 

Want allergenen, dat is een heel ander verhaal. Of niet? De wet verplicht elk foodbedrijf en elke horecaondernemer kopers/gasten over allergenen te informeren. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit zal foodservicebedrijven daarop gaan controleren.

De wet noodzaakt foodaanbieders hun aanbod kritisch onder de loep te nemen. Daarmee zorgt de wet voor meer transparantie op het bord, hoe complex de uitvoering van die wet in de keuken soms ook is. Biedt de allergenenwet daarmee geen mooie kans om nog beter in te spelen op de wensen van die foodshopper en met name van millennials die op zoek zijn naar producten met een bepaalde gezondheidsclaim? Dankzij de nieuwe etiketteringsregels is (en komt) er immers veel informatie beschikbaar in diverse databanken, niet alleen over allergenen, maar ook over herkomst, voedingswaarde en calorieën.

Betrouwbare horeca-adressen

KHN-voorzitter Lodewijk van der Grinten waarschuwde ondernemers onlangs in vakblad Foodclicks om gasten in sommige gevallen echter toch ‘een deurtje verder te sturen’ als ze niet zeker zijn van hun zaak. Als ze hun gast een glutenvrije maaltijd beloven, dan moet dat namelijk ook echt zo zijn. Een begrijpelijke zorg van de KHN-preses.

 

Aan de andere kant: als gast met een allergie, voedselintolerantie of andere dieetwens wil je júist zo graag ook eens onbezorgd buiten de deur eten, net als iedereen. Je wilt weten wat je eet en de waard daarop kunnen vertrouwen. Bij iemand die je dan de deur wijst, omdat hij of zij niet kan instaan voor alle ingrediënten, kom je niet (snel) terug. Op social media wisselen bio-adepten of communities, zoals Natuurlijk genieten zonder allergenen, bovendien volop tips uit over al dan niet betrouwbare horeca-adressen. De millennials onder hen zijn zeer actief op social media. Ze zijn goed geïnformeerd en letten sterk op reviews, blijkt uit verschillende bronnen. Ze zijn niet alleen met hun gezondheid bezig, maar beseffen ook heel goed welke macht zij als consumenten kunnen uitoefenen. Vraag is daarom: wat doe jij? Stuur jij je gasten een deurtje verder of pas je jouw producten of menukaart (deels) aan om ook deze consumenten gastvrij te onthalen en juist aan je te binden? 

 

Lees ook:

10-02-2015H. van van BladelManager Research & Publishing FSIN
Delen

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen