Verandering als constante factor

Verandering als constante factor

FSIN-voorzitter Paul Bringmann zei het vorig jaar tijdens het FSIN-zomercongres al. ‘Ik heb de afgelopen twee jaar meer zien veranderen in de foodbusiness dan de afgelopen 45 jaar.’ Als we Yuri van Geest en consorten mogen geloven, kunnen we onze borst natmaken. De huidige veranderingen gaan binnen no time vijftig keer zo snel. Verandering wordt de constante factor.

 

 

Als FSIN volgen we de (inter)nationale trends op de voet, in Food maar ook daarbuiten. We analyseren maatschappelijke, economische en onder andere demografische ontwikkelingen om ze te duiden én om er voorspellingen op te baseren, dit met het oog op het (toekomstige) beleid van onze leden die actief zijn in de brede foodsector.

 

Dat de veranderingen om ons heen zich in hoog tempo voltrekken, is geen verrassing. De uitspraak van Yuri van Geest tijdens een van zijn presentaties ‘dat de wereld om ons heen de komende jaren nog veel sneller zal veranderen’ is dat wel, in die zin dat het de noodzaak om als foodbedrijf op die veranderingen in te spelen nog eens extra onderstreept. Denk alleen al aan de constatering van FSIN-directeur Jan-Willem Grievink dat op weg naar 2025 €15 miljard mainstreamomzet zal verschuiven. Dat gevoel van urgentie neemt alleen maar toe als je je realiseert en wellicht al merkt dat (online) nieuwkomers – zoals Picnic, HelloFresh of meer recent: Directlyfrom – nog wel eens veel meer omzet kunnen wegkapen en dus ook jouw ‘lineaire’ businessmodel ernstig kunnen ontwrichten.

 

Nieuwe organisaties

Yuri van Geest is de Nederlandse ambassadeur van Singularity University (dat plannen heeft om zich dit jaar in Eindhoven te vestigen, maar dat terzijde). Singularity University, afkomstig uit Silicon Valley, bestudeert de impact van exponentieel groeiende technologieën op organisaties en bedrijfstakken. Van Geest is samen met Salim Ismail en Michael S. Malone mede-auteur van ‘Exponentiële organisaties’ (2014). De schrijvers gaan in op de vraag waarom nieuwe organisaties tien keer beter, sneller en goedkoper zijn. Kenmerkend voor deze organisaties is dat zij een groeicurve laten zien die exponentieel is (en dus niet lineair).

 

Van Geest en zijn collega’s die honderden start-ups onderzochten en tientallen CEO’s van de snelst groeiende bedrijven op dit moment interviewden, spreken van ‘exponentiële organisaties’ als deze minimaal tien keer beter presteren dan gemiddeld. Ze produceren tien keer sneller, leveren tien keer betere producten of maken een tien keer hogere winst per werknemer dan het gemiddelde bedrijf in hun branche. Ze groeien hard dankzij de integrale toepassing van nieuwe technologieën, big data, slimme algoritmes en community’s.

 

Je passie najagen

De organisaties voldoen aan meerdere kritische succesfactoren. Zo hebben ze allemaal een helder antwoord op de waarom-vraag (zie ook het onlangs verschenen Cateringdossier). Het formuleren van een Massive Transformative Purpose (MTP) is het allerbelangrijkste aspect bij de oprichting van een start-up (of de transformatie naar een exponentiële organisatie). Een MTP is geen zakelijke beslissing. Je passie najagen is een persoonlijke reis. De schrijvers halen de woorden aan van Travis Kalanick, CEO van Uber. ‘Je moet op zoek gaan naar dat idee, dat doel voor je start-up, dat perfect bij jou past – bij jou als persoon en niet bij jou als zakenman- of vrouw.’

 

Van Geest en zijn mede-auteurs onderscheiden daarnaast een aantal in - en externe succesfactoren van exponentiële organisaties zoals Airbnb, Uber, Netflix, Tesla, Quirky, Whatsapp, Waze en Xiaomi. Formuleer niet alleen een hoger doel stellen ze. Maar ook: maak personeel on demand, benut gemeenschap en crowd, benut andermans bezittingen, gebruik algoritmes en creëer betrokkenheid. Van Geest geeft aan dat het makkelijker is voor start-ups om een exponentiële organisatie te worden, maar dat het zeker ook voor organisaties als bijvoorbeeld Coca-Cola mogelijk is om die stap te zetten.

 

Explosie aan innovatie

Bedrijven hebben niet veel keus. Het is eten of gegeten worden, zo leert de recente geschiedenis. We hoeven alleen maar om ons heen te kijken naar het huidige retaillandschap, dat hevig op zijn grondvesten schudt. Volgens Peter Diamandis, mede-oprichter van Singularity University, ontstaat er een explosie aan (internationale) innovatie, mede gestimuleerd door de opkomst van de rising billion. Miljoenen vernieuwers gaan experimenteren, gaan hun producten en diensten uploaden en nieuwe bedrijven starten. Je concurrent is niet langer die multinational aan de andere kant van de wereld. Je concurrent is nu die jongen of dat meisje in een garage in Silicon Valley of Bandra (voorstad van Mumbai, India) die gebruikmaakt van de laatste online tools om zijn of haar nieuwste innovatie te ontwerpen en te printen via de cloud, schrijft hij in het voorwoord van het boek. ‘Als je zelf geen exponentiële organisatie wordt, zul je er niet zonder kleerscheuren van afkomen.’

 

Informatie is alles bepalend

Elders schrijven de auteurs dat zij geloven ‘dat exponentiële organisaties in de meeste bedrijfstakken de traditionele lineaire organisaties zullen verpletteren’. Ze kunnen sneller groeien, omdat ze beter in staat zijn op informatie gebaseerde externe bronnen te benutten (denk aan data op de smartphone van je klanten en welke mogelijkheden dit bijvoorbeeld biedt aan cateraars op het gebied van gezondheid filosofeer ik dan verder). We gaan van een wereld die gebaseerd is op goederen naar een wereld die draait om informatie. ‘Bedrijven moeten simpelweg hun organisaties omvormen. Als ze zichzelf niet ontwrichten, doet een ander het.’

 

Het voert te ver om op deze plaats te beschrijven hoe bedrijven ‘exponentieel’ dus ‘toekomstbestendig’ kunnen worden. Er zijn bovendien meerdere wegen die naar Rome leiden, al is het onmiskenbaar dat digitalisering de aanjager en tevens de rode draad is in dit innovatieproces. Ieder bedrijf wordt uiteindelijk een softwarebedrijf.

 

Veranderen moet

Stilzitten is geen optie. Ik ben benieuwd wat jij doet? Durf jij de stap te maken van lineair naar exponentieel denken? Of is je organisatie daar al mee bezig? Wie denkt dat het allemaal wel losloopt, komt bedrogen uit. Veel bedrijven weten niet hoe ze moeten omgaan met de uitdagingen van het digitale tijdperk, terwijl één ding zeker is naarmate je je verder in dit onderwerp verdiept en als je de berichten mag geloven: we worden de komende periode overspoeld door een golf aan start-ups die het belang van technologie onderkennen en exponentieel succes boeken. Tijd dus voor verandering!

 

Foto's: Future's Agency (grafiek) en Shutterstock

30-03-2016H. van van BladelManager Research & Publishing FSIN
Delen

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen