Vrouwen verlangen naar Guilty Pleasures

Vrouwen koken regelmatig met tegenzin, blijkt uit de FSIN FoodShopper Monitor 2019, waarin we diep ingaan op het eetgedrag van consumenten. Wat blijkt: meer dan een derde van de Nederlandse vrouwen heeft minstens één keer per week geen zin om te koken.

18 oktober 2018 - Koken is voor vrouwen ‘een dingetje’.  Op de vraag: ‘Heb je altijd zin om te koken’, antwoordt maar 18% van de vrouwen met ja, tegen 29% van de mannen.

Nog altijd zijn het de vrouwen die het vaakst in de potten staan te roeren. Elke avond staat het eten stipt om 18.00 uur op tafel en schuift de rest van het gezin aan om de creaties van mams te recenseren. Als je alle kookbladen, kookboeken en kookprogramma’s moet geloven, is de avondmaaltijd tegenwoordig niet alleen voedzaam, maar ook (héél) lekker, (héél) gezond, (héél) gevarieerd en ook vooral héél leuk en héél gemakkelijk om te maken. ‘It’s so fast, and delicious, and fun!’
 

Hè, alweer Jamie’s Siciliaanse cannelloni!

Mijn moeder kookte iedere dag. Op maandag aten we aardappels met vlees en gekookte groenten, op dinsdag ook, op woensdag idem, op donderdag hetzelfde, op vrijdag een eitje met sla - soms vis - op zaterdag pannenkoeken en op zondag rundvleessoep met brood. Je wist een jaar van tevoren wat je te eten kreeg. De enig variatie zat ’m in de dag van de week.

Dan de mannen. Die plannen slecht, gooien maar wat in de pan en maken een puinhoop van de keuken. Zelf noemen ze dat dan ‘lekker creatief’.

Kom je vandaag de dag niet meer mee weg. ‘Hè, alweer Jamie’s Siciliaanse cannelloni met rundergehakt en gorgonzola? Die aten we vorige maand ook al!’ ‘O sorry lieverd! Mama wist even niks anders.’ Ja, de lat ligt hoog in onze keukens en dan mag je als overkokende ouders nog van geluk spreken dat één van je kids niet van de ene op de andere dag besluit om veganistisch te worden. Vanwege de smeltende poolkappen.


Vrouwen nemen meer verantwoordelijkheid

Uit het FSIN FoodShopper-onderzoek blijkt dat vrouwen meer verantwoordelijkheid nemen voor een lekkere en verantwoorde avondmaaltijd dan mannen. Niet alleen pakken ze het planmatiger aan - van alle vrouwen plant 41% de avondmaaltijd een paar dagen vooruit, tegenover 29% van de mannen - ze zijn ook consciëntieuzer. Op de vraag in ons onderzoek: ‘Wat doe ik als ik geen zin heb om te koken?’, antwoordt 51% van de vrouwen: ‘Ik kook alsnog’, tegen 41% van de mannen.

Vrouwen koken ook als ze geen zin hebben

Wat doe ik als ik geen zin heb om te koken?
Bron: FSIN FoodShopper Monitor 2019

Dan de mannen. Die plannen slecht, gooien maar wat in de pan en maken een puinhoop van de keuken. Zelf noemen ze dat dan ‘lekker creatief’. In de Volkskrant las ik een bijdrage van een mannelijke journalist die niet begreep dat koken voor veel mensen problematisch is. Een abonnement op een versbox was volgens hem een teken van luiheid. Hij schetste zijn ideale keukensessie: ‘Klungel, rommel, rotzooi, verkwist, vloek, tier, smijt, kwak, mors, hak, wanhoop en geniet. Doe het alleen, met vrienden, of samen met je kinderen. Maak er een puinhoop van. Wees niet bang voor mislukking. En wat je ook doet, wees vooral niet efficiënt.’ Klinkt leuk, maar als dat iedere dag zo gaat, week in week uit, is de lol van dat kokkerellen er snel af kan ik je verzekeren. Een drukke baan combineren met een gezin en een huishouding, vraagt om een beetje systematische aanpak.

Vrouwen begrijpen dat. Voor werkende vrouwen is koken een dagelijks terugkerende routineklus die ze zo efficiënt, gemakkelijk en snel mogelijk proberen te doen. Versboxen spelen daarop in. Zo’n box heeft dus niets met luiheid te maken, maar alles met het wegnemen van (keuze)stress.


Toekomst voor premium kant-en-klaar

Toch is de toekomst volgens mij niet aan de versbox, maar aan iets dat nog gemakkelijker is, namelijk de kant-en-klaar maaltijd. Uit de FSIN FoodShopper Monitor blijkt dat 19% van de consumenten minstens één keer per week een kant-en-klaar maaltijd eet. Als vrouwen besluiten om niet te koken, omdat ze er even geen zin in hebben, kiest de helft van hen voor een kant-en-klaar maaltijd, tegen 41% van de mannen. Daarmee is kant-en-klaar het eerste alternatief voor zelf koken.

Dat wil niet zeggen dat consumenten heel erg te spreken zijn over de kwaliteit ervan. Integendeel. Een ruime meerderheid (63%) is ervan overtuigd dat een kant-en-klaar maaltijd minder gezond is dan zelf koken, blijkt uit diezelfde monitor. Bij vrouwen ligt dat percentage nog wat hoger.

Met andere woorden: er is een grote latente behoefte aan premium kant-en-klaar maaltijden. Dus, beste producenten: werk aan de versbeleving van je producten. Maak van kant-en-klaar een cadeautje, een merk. Noem het ‘Guilty Pleausures’. Maar neem alsjeblieft bij onze hardwerkende vrouwen het knagende gevoel weg dat ze iets ongezonds op tafel zetten.

Radboud Bergevoet
Hoofdredacteur

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!