FSIN Food500 2018: ketens groeien harder dan markt

Ketens groeien harder dan de markt en blijven daarmee dominant in de foodbranche. Zij openden in 2017 vaker nieuwe vestigingen, ontvingen meer klanten en zagen de bestedingen in vergelijking met 2016 toenemen. Dat is in een notendop de belangrijkste conclusie uit de jongste editie van de FSIN Food500. De foodomzet van een groot aantal spelers uit de jaarlijkse omzetranking van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) steeg vorig jaar tot ongekende hoogte. De vijfhonderd grootste foodformules van Nederland zagen hun gezamenlijke omzet in voedings- en genotmiddelen daardoor met een slordige €1,5 miljard toenemen tot €47,1 miljard.

27 juni 2018 - De FSIN Food500 2018 is een jubileumeditie. Het FSIN brengt dit jaar voor de vijfde keer deze omzetranglijst van de vijfhonderd belangrijkste foodmerken van Nederland uit. De foodformules in de ranking vertegenwoordigen naar inschatting van het FSIN zo’n 80% van de totale omzet in voedings- en genotmiddelen in Nederland; de FSIN Food500 2018 weerspiegelt dan ook de belangrijkste ontwikkelingen en trends in de markt voor huishoudelijke en buitenhuishoudelijke consumptie - ofwel de foodconsumptie At Home (Foodretail) en Out of Home (Foodservice).


Volop nieuwkomers

In de Top 10 van de FSIN Food500 2018 (voor leden van het FSIN te downloaden) domineren de supermarkten. Op nummer 1 staat - evenals vorig jaar - AH Supermarkten* met een foodomzet van €10,1 miljard (alleen food, géén non-food). Het eerste foodservicemerk in de ranking is McDonald’s dat met een omzet van €861 miljoen de tiende plaats inneemt. Nummer 500 van de ranglijst is Bliek Meesterbakkers in Middelburg met een consumentenomzet van €3,6 miljoen.

Nieuwkomers in de ranglijst van 2018 zijn onder andere Papa John’s (nr. 385, met een omzet van €6,5 miljoen) en Spar Express (nr. 492, €3,8 miljoen). Formules die dit jaar nog niet in aanmerking kwamen, maar kanshebbers zijn voor de ranking volgend jaar zijn onder andere LEON, Pret A Manger, Pizza Hut, Happy Tosti, Dunk’in Donuts, Thrill Grill en Tortillas.

*Formules van één concern, bijvoorbeeld AH Supermarkten en AH.nl, beide merken van Ahold Delhaize, zijn afzonderlijk opgenomen in de ranking.

Bron: FSIN Food500 2018

 

Gemak is tijdwinst

Gemak is de belangrijkste aanjager voor de omzetgroei van veel spelers in de ranking. Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN: ‘Consumenten kiezen graag voor gemakkelijke oplossingen. Ze hebben daarbij niet veel aanmoediging nodig. Er zijn bovendien genoeg drivers. Ze hechten aan tijdwinst en functioneren steeds vaker als een eenpersoonshuishouden - zelfs al maken ze deel uit van een gezin.’

Consumenten beslissen volgens hem ook steeds meer op het laatste moment wat ze waar gaan eten. Vaak is dat buiten de deur, bijvoorbeeld onderweg. Denk aan de ongekende groei die McDonald’s doormaakt, aan die van La Place (nr. 49, €113 miljoen), maar ook aan de omzetplus van gemaksconcepten, zoals AH to go (nr. 32, €214,6 miljoen) en Spar City (nr. 92, €49,6 miljoen). ‘Consumenten doen minder vaak boodschappen voor de hele week. Niet voor niets richten deze concepten zich sterk op producten voor directe consumptie.’

 

Gedreven door directe behoefte

Het door directe behoefte gedreven consumptiemoment groeit enorm. ‘De grote vraag is welke partijen hiervoor goed staan voorgesorteerd. Millennials bijvoorbeeld eten in tegenstelling tot veel oudere consumenten vaker buiten de deur, maar besteden minder geld. Dat consumptiemoment ziet er dan ook heel anders uit. Vers, lekker en gezond eten voor een acceptabele prijs, dat is wat zij zoeken.’

Niet alleen spelers in de traditionele foodservicekanalen spelen hierop in. Ook supermarkten ontdekken deze markt en komen met een groeiend aanbod gemaksproducten, onder andere in de vorm van versbereide maaltijden die ter plekke kunnen worden genuttigd, zoals bij Jumbo Foodmarkt dat vorig jaar volgens taxaties van het FSIN een foodomzet van €75 miljoen realiseerde en op de 59e plaats in de ranglijst prijkt. Vers en beleving staan bij dit en ook bij andere nieuwe kanaaloverstijgende (blurrende) foodconcepten centraal.

 

Beweging naar online

De omzetgroei van online spelers in de FSIN Food500 2018 is eveneens groot, zowel die van maaltijd- als boodschappenbezorgers. Bezorgplatform Thuisbezorgd.nl realiseerde vorig jaar een omzet van €552 miljoen (nr. 14 in de ranking). Domino’s sloot het jaar 2017 af met een omzet van €176 miljoen (nr. 39) en New York Pizza met €95 miljoen (nr. 50). Aan retailzijde profiteerden AH.nl (nr. 15, foodomzet €487,5 miljoen), Jumbo.nl (nr. 45, €150 miljoen) en Picnic (nr. 65, €70 miljoen) van de consument die op zoek is naar gemak.

 

Enkele andere highlights uit de FSIN Food500 2018

  • 330 van de 500 foodformules zijn spelers in Foodservice**.
  • Formules in Foodretail zijn goed voor 78% van de omzet in de FSIN Food500.
  • De Top 100 vertegenwoordigt bijna 90% van de foodomzet in de ranking.
  • Klassieke Horeca is het grootste kanaal binnen Foodservice met een omzetaandeel van ruim 25%; de helft daarvan is afkomstig van hotels (Food & Beverage).
  • Pompshops nemen met 24,6% de grootste hap uit de omzet binnen het FSIN-kanaal Gemak.

**Het FSIN verdeelt de totale markt voor voedings- en genotmiddelen in Foodservice (Out of Home) en Foodretail (At Home). Onder Foodservice vallen drie kanalen, te weten Klassieke Horeca, Catering en Gemak, maar ook de bezorgplatforms van maaltijden. Onder Foodretail vallen New Retail (waaronder online boodschappenbezorging), Supermarkt en Speciaalzaak.

Bron: FSIN Food500 2018

 

Omzet FSIN Food500 2018 verdeeld naar de FSIN-hoofdkanalen Foodservice (foodconsumptie buitenshuis) en Foodretail (foodconsumptie thuis). 

Bron: FSIN Food500 2018

 

Consumentenomzet

Met de vijfhonderd formules in de FSIN Food500 2018 heeft het FSIN het leeuwendeel van alle winkels en outlets die onder merknaam voedings- en genotmiddelen (eten, drinken en tabak incl. BTW) aan de consument aanbieden, in kaart gebracht. Dit kunnen landelijke (franchise)ketens zijn, maar ook familiebedrijven die zich lokaal of regionaal sterk als merk profileren.

33% van de formules in de ranking heeft aan deze editie van de ranglijst meegewerkt door hun omzetcijfers met ons te delen. De overige omzetten zijn tot stand gekomen door omzetinschattingen van experts en door berekeningen van de redactie aan de hand van openbare bronnen en kengetallen, waarna deze zijn voorgelegd aan de betreffende organisaties. Op basis daarvan hebben we (met terugwerkende kracht) een aantal correcties doorgevoerd. We publiceren in de overall ranking daarom nog geen stijgings- en dalingspercentages ten opzichte van voorgaande uitgaven.

 

Voor leden

De FSIN Food500 2018 is alleen beschikbaar voor leden van het FSIN. Zij ontvangen de publicatie binnenkort per post. Het dossier is voor leden te downloaden door in te loggen op de site (rechtsboven) en vervolgens onder het plaatje op 'downloaden' te klikken.

Nog geen lid van het FSIN? Lees meer over de voordelen van een bedrijfslidmaatschap van het FSIN en doe mee!

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!