Wij gebruiken cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten monitoren en verbeteren we fsin.nl. Lees meer

Ik ga niet akkoord

Eten? Dat doen we... op straat!

We gaan meer buiten de deur eten en vooral op nieuwe locaties. Dat kan het supermarktrestaurant zijn, die nieuwe eetwinkel op de hoek of de pas geopende foodhal op dat voormalige industrieterrein. Nog vaker zal dat letterlijk buiten zijn. We eten namelijk steeds meer op festivals, markten, in het park en simpelweg bij een foodtruck op straat. Streetfood ofwel het openluchtrestaurant: de ultieme combinatie van gemak, gezellig en genieten.

 

1 september 2015 - Restaurantjes in trucks, koffiebarretjes op bakfietsen en keukens in oude busjes. We zien ze met name op de talloze evenementen, festivals en markten, zoals recent op Sail Amsterdam, dit voorjaar tijdens het Weekend van de Rollende Keukens, iedere zondag op de Sunday Market of tot en met oktober bij Boskeuken, alle in Amsterdam. Andere bekende events waar streetfood floreert, zijn de Swan Market en de Oogstmarkten in Rotterdam, de Parade en Food Truck Festival Trek, beide doen tot en met september meerdere steden aan, de Feel Good Market in Eindhoven en Bourgondisch Den Bosch, om maar willekeurig enkele voorbeelden te noemen.


Regelgeving verandert


Nu grote steden bereid zijn de wettelijke beperkingen rond de straatverkoop van food wat meer versoepelen, zullen er naast de bekende friet-, poffertjes- en viskramen naar verwachting steeds vaker nieuwe foodaanbieders in de Nederlandse straten opduiken. De Randstad loopt daarin voorop, maar zal zeker navolging krijgen in de provincie. 
 
Zo is deze zomer in Amsterdam een pilot van start gegaan met foodtrucks in de wijk. Een soort Rollende Keukens, maar dan twee jaar lang, schreef het Parool recent naar aanleiding van het besluit van de gemeente om vijftig ondernemers de kans te geven om met hun foodtruck op 24 locaties in Amsterdam te gaan staan. De gemeente stelde bij de selectie twee eisen: ze mogen niet alleen patat en hotdogs verkopen en ze moeten elke dag rouleren. Enkele concepten die werden geselecteerd, zijn Duck Truck (pekingeend), Margherita Tutta La Vita (pizza’s), Deli Lama (broodje Balinees geroosterd varkensvlees), Foodsaam (wraps) en Hete Bliksem Streetfood (oa. röstiballetjes). 

Ook in Rotterdam staat de gemeente de verkoop van hapjes in de openbare ruimte meer toe. Een blogger op de site van de Markthal Rotterdam verwachtte dit voorjaar een heuse ‘kok & roll-invasie op speciale evenementen, maar ook op pleinen en straathoeken’.


Eenvoudig en herkenbaar


De opmars van streetfood, veelal opgepakt door nieuwkomers in de foodservicemarkt, en door streetfood geïnspireerde concepten – denk aan mobiele cateraars zoals Wendy Welvaars of aan topkoks als Ron Blaauw, Robert Kranenborg en Moshik Roth - passen in de huidige trend van ‘eenvoudig en herkenbaar food met een verhaal’: biologisch, duurzaam geproduceerd, volgens authentieke receptuur, met duidelijke informatie over de herkomst van de producten die uiteraard ter plekke door een enthousiaste foodie worden bereid. 

Buitenshuis eten heeft sowieso de wind mee. De seinen voor de foodservicemarkt staan op groen nu de groeifactoren - zoals de economische en maatschappelijke ontwikkelingen evenals het aantal technologische innovaties – de krimpfactoren overtreffen. Niet alle foodservicebedrijven profiteren daar echter van. De markt verandert snel. Er is sprake van een herverkaveling. Winkelgebieden verdwijnen. Ondertussen schieten permanente marktplaatsen, foodfestivals, -events, -markten en online aanbieders als paddenstoelen uit de grond. Vooral start-ups plukken daarmee de vruchten van de groei.


Foodhallen floreren
 

De Markthal in Rotterdam was vlak voor de zomer nog geen jaar open. Toch verwachtten de ondernemers toen al een jaaromzet van €68 miljoen te draaien met hun veelal internationale eetstalletjes. Daarmee kwam de nieuwkomer binnen op plaats 58 in de recente FSIN Food 500, de tweede uitgave waarin we de vijfhonderd grootse foodformules van Nederland op een rij hebben gezet. Ook de Foodhallen Amsterdam wist in korte tijd een plaats in de foodservicemarkt te veroveren met een geschatte jaaromzet van ruim €7,5 miljoen. 

Recent opende in Amsterdam Zuidoost een nieuw foodcourt de deuren. World of Food richt zich op internationale foodconcepten en vergelijkt zich net als de Markthal graag met streetfoodmarkten in andere wereldsteden. Ook in veel andere steden verrijzen foodhallen of worden plannen daartoe ontwikkeld. De consument omarmt deze overdekte marktkramen en eettentjes (GfK), waar food, lifestyle en shopping elkaar ontmoeten en zorgen voor een nieuwe beleving.


Streetfood verbindt
 

Social events zoals festivals zorgen voor verbondenheid en dragen bij aan een positief gevoel over de samenleving, stelde Hans Ligtermoet, directeur van de Vereniging van EvenementenMakers onlangs in een persbericht. Daarin meldt de vereniging over 2014 opnieuw een stijging van het aantal festivals, van het aantal festivalbezoekers en van de bestedingen in vergelijking met het jaar daarvoor. Food en beverage is daarvan een groeiend onderdeel, stelde Hans Kuipers van Loc7000 (Lowlands) vorig jaar al op het FSIN Brunchcongers. Wat Ligtermoet concludeert over het sociale aspect van festivals, geldt vermoedelijk ook voor foodevents en -markten als de Foodhallen waar streetfood de verbindende factor vormt. 


Volgens de Amsterdamse cafébaas Jasper Bax van Café Bax aan de Ten Katestraat verklaart dat tenminste het succes van streetfoodconcept Kanen bij Ten Kate, in de zomermaanden iedere donderdag na afloop van de Ten Katemarkt voor zijn deur. Op mooie zomerse avonden stroomden jongeren uit de stad, buurtbewoners van jong tot oud en van allochtoon tot autochtoon evenals toeristen in groten getale toe, vertelde hij vorig jaar in vakblad MarktVisie. Café Bax sloot rond zessen de keuken en zorgde voor de drank. Dat was niet alleen goed voor zijn omzet. Het openluchtrestaurant bracht ook extra reuring, stelde hij. ‘En dat is goed voor de hele wijk.’

 

Social media


Op de site van de Amerikaanse Hartman Group, dat zich verdiept in foodshoppergedrag, onthult de eigenaresse van ijssalon Molly’s Moon in Seattle het geheim achter haar succesvolle onderneming. Zij startte met een truck, opende daarna een winkel en koos een paar jaar geleden opnieuw voor een mobiele ijskraam. Ze koopt lokaal in, biologisch en van de beste kwaliteit en draagt een deel van de opbrengst af aan de lokale voedselbank. Ze zorgt niet alleen voor betrokkenheid bij haar lokale markt, maar luistert ook goed naar haar ‘fans’ bij het bepalen van haar route. Ze geeft hen daarbij inspraak. Via social media onderhoudt ze hierover nauw contact met haar 'community'. 

Voor de echte culi klinkt de term streetfood vermoedelijk wat sleets in de oren, blogt cateraar Wendy Welvaars. Dit weerhield horecaondernemer Monica Abdoel er niet van in mei jl. een speciale app te lanceren om ‘de leukste foodtrucks op te sporen’. Misschien een idee om deze eens een keer te downloaden. Dan weet je waar je moet zijn, of waarom het die ene keer zo rustig was in je eigen bedrijf... 

Ps: de streetfoodbranche professionaliseert in rap tempo. Kijk hier voor meer info over Streetfood Nederland en de awards die na dit seizoen worden uitgereikt. The Food Line-Up verenigt naar eigen zeggen tweehonderd foodtrucks en outlets en profileert zich als good food event manager.

 

Foto's: Shutterstock, Gertan (hoofdfoto), Erika Cross (tweede foto)

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!