Wij gebruiken cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten monitoren en verbeteren we fsin.nl. Lees meer

Ik ga niet akoord

Generatie Z nog meer foodminded dan de Millennial

De komende tien jaar zullen Millennials en Generatie Z – samen de Gemaksgeneraties - de foodmarkt een flinke boost geven. Dat blijkt uit de nieuwe FSIN FoodShopper Monitor 2020, ‘Opmars van de Gemaksgeneraties’.

12 november 2019 - De FSIN FoodShopper Monitor 2020 is een jaarlijks onderzoek naar consumenten en hun eetgedrag. Het onderzoek concentreert zich dit jaar op de Gemaksgeneraties: de Millennial en Generatie Z.

Grootste besteders

Nederland telt 4,7 miljoen volwassenen die vallen onder Generatie Z (geboren tussen 2000 en 2015) en de Millennials (geboren tussen 1980 en 1999). Samen vormen ze ‘de Gemaksgeneraties’, de generaties die met gemak zijn opgegroeid. Tot aan 2030 zullen deze twee generaties de foodmarkt een flinke boost geven.
Nu al geven de Millennials als groep net zo veel uit aan buiten de deur eten als alle oudere generaties samen. Met het volwassen en welvarender worden van Generatie Z zal die invloed op de foodmarkt verder toenemen. Zo verwachten we dat het aandeel van de twee Gemaksgeneraties in de totale out-of-homebesteding, in 2030 is gestegen naar 65%.

GEMAKSGENERATIES IN 2030 GOED VOOR LEEUWENDEEL OUT OF HOME-OMZET

Aandeel Millennials en Generatie Z van 18 jaar of ouder in besteding ontbijt, lunch en avondeten OoH in 2030

Figuur 1. Model 2030: Bestedingen (EST) out-of-home van Millennials en Generatie Z van 18 jaar of ouder volgens bovenstaande definitie. Bron: Generatie-aantallen op basis van CBS Statline, bestedingen op basis van FSIN FoodShopper Monitor 2019

In de FSIN FoodShopper Monitor 2020 onderzoeken we hoe Generatie Z en Millennials de foodmarkt veranderen. We vergelijken het foodshoppergedrag van Generatie Z met dat van de oudere Millennial (24-38 jaar). Want hoewel deze twee generaties erg op elkaar lijken - beide zijn opgegroeid in een gemakscultuur, vandaar ‘Gemaksgeneraties’ - zijn er ook belangrijke verschillen. Zo is Generatie Z nog meer foodminded dan de Millennial en eet zij (nog) meer buiten de deur. Bovendien is ‘Z’ meer hybride: het ene moment is ze bewust bezig met gezond eten, het andere moment juist bewust met óngezond eten.

In de Foodshopper Monitor is het foodshoppergedrag van Generatie Z in drie delen geknipt:

  1. Foodshoppergedrag Generatie Z out-of-home
  2. Foodshoppergedrag Generatie Z at-home
  3. Het gedrag van Generatie Z ten aanzien van gezondheid en duurzaamheid.
     

Over de FSIN FoodShopper Monitor 2020

De FSIN FoodShopper Monitor is een publicatie verzorgd door The Food Research Company in opdracht van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). The Food Research Company is verantwoordelijk voor alle publicaties van het FSIN.    


Voor leden

De FSIN FoodShopper Monitor 2020 is alleen beschikbaar voor leden van het FSIN en te downloaden door in te loggen op de site. Alle data van de FSIN FoodShopper Monitor 2020 zijn te bekijken, te vergelijken en te downloaden op FSIN Insights.

Nog geen lid van het FSIN? Lees meer over de voordelen van een bedrijfslidmaatschap van het FSIN en doe mee!
 

Meer lezen over de FSIN FoodShopper Monitor? Klik hier!

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!